Den gamle och Internet

Följande utspelar sig på telefon 21:30 mellan mig och äldre besläktat dam:

Äldre dam:
Ja du förstår, jag har sett på Go´Kväll, och dom gjorde såna smarriga amerikanska pannkakor. Och nu ska jag ha fram receptet och du förstår, det går inte. Skrivaren fullkomligt sprutar ut papper, och allt kommer ut utom receptet.

Jag:
Jahaaa. Vad är du inne på för hemsida?

Äldre dam:
Jag är inte inne på någon hemsida. Det bara är där

Jag:
Nehej (Misstror i vanlig ordning denna Internetbrukare). Jag gissar att du gick in på google.se och sökte på något?

Äldre dam:
Ja precis. "Amerikanska pannkakor go kväll" skrev jag. Så bara var det där.

(Notering: google.se är allså ingen hemsida, utan bara något slags existensminimum i datorn, enligt Äldre Dam. På något sätt delar jag den synen - Google is life)

Jag: (Googlar på samma sak, får fram diverse rubriker, men inget från Go´Kväll) Exakt vad klickade du på sen?

Äldre (irriterad) dam: Men det står ju "amerikanska pannkakor" där!

Ser här att det mycket riktigt, finns en länk som heter så. Den går till en blogg med mysiga bilder på pannkakor och kompisbilder. Dock har detta vare sig med recept eller Go´Kväll att göra. Det borde ju vara detta som ligger i Äldre Dams skrivare)

Jag: Du har kommit in på något som kallas b-l-o-g-g. Vi testar något annat. Klicka på den översta länken.

Efter en stunds dividerande har Äldre Dam övertalat mig att det är helt fel recept och det går inte med något annat än det "som bara var där". Det har nu gått över tio minuter.

Till sist hittar jag en receptbank för just Go´Kväll, djupt inne på svt.se. Eftersom jag inte kan guide henne till den (ej mer än två klick) kopierar jag skiten och mejlar henne.

Men denna mejl. Det tar en stund innan det kommer fram, och jag efterlyser Skicka/ta emot. Svaret lyder "det finns bara inkorg och skickat". Jag ger upp. Väntar lite till. Äldre Dam börjar ana oråd och viss korruption.

Äldre dam: Har du tagit bort det från min inkorg?

Jag:
(uppgivet) Neeej. Jag styr inte över din inkorg. Det har inte kommit än bara.

Till slut kommer det och till min stora gläjde var det ju det recept som eftersöktes. Bergman-ångest lättar från mina axlar. Samtalstid tjugofem minuter.

Så snälla Go´Kvällredaktionen - uppmana era tittare att banda det på VHS istället för Internet - jag har fan inte tid med detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0