Gammal är ändå äldst

Jo, jag funderade lite på det här med gammal sprit.


Det är ju lite märkligt.


Öl håller inte mer än några månader. Jag vet iförsig inte hur de är efter dessa månader, eftersom jag själv aldrig haft öl i min ägo i längre stunder. Men nej, det blir gammalt. Och man kan ju säga att man dricker upp det fort av hygientekniska skäl. Så det inte möglar eller blir damm på.


Vin, rom och kanske framförallt portvin blir bättre med tiden. Säger dom. Och dom har kollat.


Eller ja, rött vin är ju en fråga om bra säsong. Det fanns ju kalla östsluttningar som smakar skit även 1976. Rom är bra efter sju år. Vet jag av egen erfarenhet.


Men portvinet förbryllar mig. Detta just nu för att jag i helgen blev bjuden på en sipp av Fru Gourmet. Enligt henne skulle detta vara en fantastisk dryck, och mycket riktigt var det så. Och riktigt gammal var den med. Ända från 1961, om jag minns rätt.


Det är ju skumt. Jag kom på det i efterhand, att man ens får för sig att dricka något så gammalt? Och än viktigare, hur kan något så gammalt vara så gott? Det har liksom bara legat där, hur länge som helst. Och inte gjort något. Jättekonstigt.


Jag kan nog säga att jag var såld. Jag ska bli en portvinskärring med lila hår, det är ett som är säkert. 

 
En liten knähund och en bred skånska på detta så är saken biff.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0